Rabu, 30 Disember 2009

PESANAN BUAT GURU

Tahniah buat rakan-rakan saya yang telah berjaya mendapat penempatan di sekolah sebagai guru. Mereka harus hadirkan rasa bersyukur dalam diri kerana mendapat nikmat yang dikurinakan Allah dalam perjalanan hidup yang sekejap ini. Buat rakan-rakan yang menjadi mangsa kepada sistem, janganlah dibuang terus keyakinan hidup. Banyak lagi perkara yang boleh dilakukan. Sekurang-kurangnya gagal ditempatkan itu juga nikmat dari-Nya. Hanya Allah sahaja yang tahu segalanya.

Seperti yang telah ditanzilkan oleh Allah SWT dalam surah al-Asr, dimana kita perlu berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran. Kebenaran haruslah menjadi tunjang kehidupan. Begitulah kepada insan yang bergelar guru atau pendidik. Apa yang dinyatakan oleh pendidik seharusnya benar dan tidak menimbulkan keraguan atau kekeliruan di dalam fikiran pelajar. Jika tidak dibahaskan dengan mendalam sesuatu perkara, maka perkara tersebut akan membeliti fikiran murid menjadi lingkaran yang sia-sia.

Dan pasti, apabila murid itu membesar kelak, dia akan sedar apa yang telah diajarkan oleh gurunya dahulu. Apabila dia merungkai dan menemui apa yang diajarkan kepadanya dahulu suatu yang sia-sia, maka dia akan mula sedar bahawa yang sia-sia itu datang daripada gurunya yang dihormati dahulu. Ketika itu, mungkin perasaan hormat akan mula mencair dan penyesalan yang tak terhingga timbul kerana gurunya bukanlah seorang guru sebenarnya.

Dalam buku Pro Wan Mohd Nor, Penjelasan Budaya Ilmu, saya melihat ada sesuatu yang harus dikongsikan bersama :

Aurangzeb (m. 1707 Masihi) memarahi bekas gurunya yang telah gagal mengajarkannya pada waktu kecil ilmu-ilmu yang berguna untuknya sebagai pemimpin. Aurangzeb adalah pimpinan besar terakhir Kerajaan Mughal di India yang kuat berpegang kepada ajaran agama, adil, dan banyak membuat perubahan yang membina. Oleh sebab kandungan kata-kata beliau kepada salah seorang gurunya yang tidak bertanggungjawab ini penting, maka penulis menterjemahkan sebanyak yang mungkin :

Apakah tidak menjadi kewajipan bagi guruku untuk mengajarku ciri-ciri penting setiap negara di dunia, kekayaan dan kekuatannya, kaedah peperangannya, akhlaknya, agamanya, corak kerajaannya serta arena kepentingannya; dan dengan pembacaan bahan sejarah secara berterusan guru (seharusnya) memberikan kefahaman kepadaku tentang sejarah negara-negara, kejayaannya dan kejatuhannya... Jauh daripada mengajarku sejarah manusia secara menyeluruh, aku tidak langsung mempelajari daripada mu tentang datuk nenekku dan pengasas penting kerajaan ini... serta kebolehan mereka sehingga berjaya menakluki jajahan luas...


... Ya kamu telah membuatkanku menghabiskan waktu memperlajari hipotesis dan sistem pemikiranmu (yang tidak berguna). ...Jika kamu telah mengajarku satu falsafah yang melatih akal untuk berfikir dengan baik, dan ,elatihnya tidak mahu rasa cukup kecuali dengan hujah yang jitu, jika kamu mengajar sesuatu yang boleh mempertingkatkan jiwa dan memperkuatnya dalam menghadapi arus kehidupan dengan sederhana; yakni tidak angkuh dalam kejayaan dan tidak hina dalam kegagalan; jika kamu mengajarku sifat manusia;membiasakan diriku dengan prinsip utama, dan memberikan kepadaku pemahaman yang tinggi dan menyeluruh tentang alam raya serta perjalanannya- jika ini falsafah yang kamu ajarkan kepadaku, aku seharusnya berhutang budi kepadamu lebih daripada Iskandar Zulkarnain berhutang budi kepada Aristotle...

Demikianlah kandungan kata Aurangzeb yang melahirkan kekecewaan terhadap gurunya yang hanya membazirkan masanya dengan perkara tidak mendatangkan ma'na dalam hidupnya. Bagaimana Aurangzeb telah mempertikaikan apa yang telah dilakukan oleh guru-gurunya yang terdahulu. Saya percaya pertikaian ini timbul kerana kesedaran dalam dirinya bahawa gurunya tidak mengajar tentang ilmu yang sewajarnya malah lebih menerapkan sistem pemikiran yang keliru. Lihatlah juga bagaimana Aurangzeb seperti dalam keadaan yang dahagakan ilmu. Beliau sangat menyanjung ilmu dan kekuatan akal yang boleh membentuk jiwa dalam melawan arus kehidupan.

Kisah ini seharusnya dijadikan pengajaran kepada insan yang bergelar atau memilih untuk menjadi guru. Jangan biarkan anak murid hanya berasa kecewa dengan apa yang telah mereka pelajari. Hanya dengan pendidikan yang bermutu sahaja akan membimbing mereka ke arah yang benar. Dengan kebenaran sahaja pelajar akan mempelajari sesutu perkara ke arah kesempurnaan.

Ini bukanlah bermakna bahawa pendidikan agama sahaja yang harus ditekankan kepada pelajar hingga mengabaikan disiplin ilmu yang lain untuk mencapai kebenaran. Tetapi hal agama menjadi tunjang utama dan disiplin ilmu yang lain menjadi rantingan kepada agama itu sendiri. Saya kira semua guru harus tahu bahawa tanggungjawab mereka bukanlah mudah kerana setiap apa yang diajarkan kepada anak murid itu memberi kesan yang mendalam. Jika racun yang diberi, maka matilah anak murid itu serta-merta, tetapi jika madu yang dikongsikan, anak murid akan menikmati kemanisannya sepanjang hidup.

Saya juga masih di dalam proses belajar. Saya juga sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar diberikan laluan untuk menuju jalan pencarian ilmu yang benar. Apabila membaca kandungan kata Aurangzeb itu, maka saya mulai sedar bahawa saya juga seharusnya memperbaiki diri saya agar tidak menjadi pendidik yang hanya akan bergelumang dengan kutukan anak murid akibat daripada kejahilan saya sendiri. Setiap insan WAJIB membebaskan diri daripada ikatan kejahilan!

Saya juga sangat berharap agar guru-guru saya kini tidak lagi menerapkan fahaman yang keliru, dangkal, pincang, tidak berma'na dan langsung tidak membantu meningkat daya kefahaman yang lebih tinggi tentang kehidupan yang bersandar kepada Islam. Jika itu yang berlaku, Saya tidak teragak-agak memilih untuk bermufarakah dengan guru saya dan mencari kebenaran pada guru yang lebih faham dan jelas tentang erti kehidupan ini. Saya berpegang bahawa jika saya punya anggota yang telah terkena barah, lebih baik dipotong sahaja daripada biarkan barah itu meresapi dan merebak ke seluruh anggota badan.

Saya bukan bodoh sombong. Saya bukan angkuh. Saya menganggap bahawa pendidik bagaikan cahaya. Dia akan menerangi kegelapan anak muridnya. Tetapi jika dia sendiri gelap dan tidak tahu bagaimana mahu mendapatkan cahaya, untuk apa lagi membiarkan diri saya dalam gelap. Oleh itu guru harus tahu dimana kewajiban yang dia perlu ada. Apa yang perlu diterapkan dan apa yang tidak perlu diterapkan. Tidaklah bermakna semua guru itu sentiasa benar. Dan tidak bermakna juga guru itu sentiasa salah. Tetapi perkara yang harus diingat ialah anak-anak murid bukan bodoh dan mereka boleh menilai dua perkara yang sangat berbeza, iaitu betul dan benar.

Wassalam.

Isnin, 28 Disember 2009

ILMU : SUATU INGATAN

Seorang yang menyanjung ilmu tidak akan berlaku biadap dan kurang ajar samada sebelum, semasa atau mendalami sesuatu bidang ilmu itu sendiri. Jika dia memilih untuk menjadikan bidang ilmu sebagai medan kekayaan duniawi atau kemegahan peribadi, janganlah diteruskan hasrat itu kerana perbuatan itu sia-sia malah membawa kerosakan pada waktu mendatang. Percayalah.

Saya kira saya perlu berkongsi tentang sesuatu ingatan yang sangat terkesan pada peribadi saya dengan apa yang diingatkan oleh Ibn Hazm :

Menuntut ilmu dengan tujuan mengumpul harta adalah cita-cita yang sangat sempit kerana harta dapat diperoleh dengan lebih mudah dan cepat daripada (memperolehnya) melalui peningkatan ilmu, iaitu dengan menyertai orang orang yang berkuasa atau dengan melibatkan diri dalam urusan hartanah atau perniagaan. Malah, seorang yang jahil lebih berjaya dalam urusan tersebut berbanding dengan seorang ilmuwan. Jika inilah keadaannya, menuntut ilmu untuk mendapatkan kekayaan adalah rumit dan berbahaya kerana si penuntut akan menambah dua keaiban besar : pertama dia telah meninggalkan jalan yang lebih dekat dengan memilih jalan yang lebih berduri yang melibatkan usaha lebih dan kurang manfaatnya (untuk tujuannya); kedua dia telah menggunakan perkara tertinggi (iaitu ilmu, penulis) yang membezakannya daripada reptilia dan haiwan bagi memperoleh batu-batu yang dia tidak tahu bila batu-batu ini akan meninggalkannya dan sebaliknya....Manfaat menuntut ilmu untuk kegunaan duniawi hanya sedikit, dan pada keseluruhannya, mempunyai keuntungan kecil... Hakikatnya, seseorang yang memperoleh ilmu yang tinggi dan memperalatkannya untuk kekayaan dan tidak untuk tujuan sebenarnya akan mengalami penyakit (kerohanian) yang tidak berubat, keburukan sepenuhnya dan kerugian yang menghancurkan.

Ringkas dan mudah memahaminya apa yang cuba disampaikan oleh Ibn Hazm kecuali bagi mereka yang sudah buta mata hatinya. Ingatan sedemikian rupa sangat penting bagi mereka yang menganggap dunia ilmu ini sebagai landasan kekayaan kecuali bagi mereka yang mahu memenuhi dirinya dengan kekayaan rohani dan mahu menikmati kemaduan ilmu sejati.

Oleh itu, saya kira kita perlu mendukung ilmu sebagai suatu kegiatan yang tidak dicemari dengan nafsu dunia dan kebinatangan. Dukunglah ilmu yang berma'na, bukan sekadar sementara sifatnya.

Jika engkau dapati kebenaran itu berpecah dua atau seterusnya, maka selidikilah dengan cermat serta teliti dan percayalah bahawa dimana berdirinya kebenaran, kepalsuan tumbuh disebelahnya.

Ahad, 27 Disember 2009

DUA PENGEMBARA DAN PENGUTIP SAMPAH

Alkisah, terdapat dua orang pengembara yang membanting usaha untuk ke dunia Barat demi mahu keluar dari kelompok manusia yang tertutup mindanya di kampungnya yang jauh terpencil. Tujuannya tiadalah berbeza. Mengembara melihat dunia luar dan mencari sesuatu yang baru dalam kehidupan sebagai bekal bagi mengharungi masa depan. Mereka meninggalkan janji untuk mengubah fikiran masing-masing ke arah yang lebih baik sebelum berangkat.

Tiadalah tersangka oleh mereka bahawa dunia Barat sememangnya menjanjikan sesuatu yang di luar dugaan mereka. Pelbagai perkara datang dan pergi. Mereka diuji dengan dugaan yang maha dahsyat. Kelekaan terhadap duniawi. Kealpaan yang pada akar umbi. Soal pujuk rayu yang menggugahkan jiwa. Kelicikan manusia dengan penuh daya helah. Kerakusan kuasa menindas dan sebagainya.

Pengembara I menyatakan dia sangat seronok dengan pengalaman hidup begitu. Dia belajar banyak perkara menerusi pengalamannya. Pengalaman yang begitulah dikatakan kehidupan yang sebenarnya. Melalui pengalaman itulah dia menyatakan dia memperolehi ilmu. Lalu dia menulis sesuatu sebagai perkongsian kepada khalayak. Segala pengalaman perit yang dialaminya dijadikan sebagai rempah utama dalam menghasilkan tulisannya. Maka terhasillah, tulisan yang menjadi bacaan khalayak.

Dia sedar masyarakat di sekelilingnya sudah dicandui oleh budaya hedonisme. Jika terlalu didaktik maka dia tidak akan dapat memancing minat masyarakat untuk membaca tulisannya. Oleh itu dia memilih untuk mengajar sambil berhibur. Itu cara yang difikirnya layak untuk masyarakatnya.

Berbeza dengan pengembara II, dia merasakan apa yang dialaminya bersama dengan pengembara I itu sebagai kekeliruan yang hadir dalam kalangan masyarakat Barat. Lalu dia tidak akan mudah menerima apa yang dilihatnya sebagai pengalaman kehidupan apatah lagi menanggapi hal demikina sebagai ilmu pengetahuan. Dia menolak kehidupan masyarakat Barat yang rata-rata langsung memilih hiburan sebagai pelepasan tekanan kepada kehidupan. Kebebasan yang menjadi pegangan dunia Barat sememangnya tiada langsung membawa kepada hikmah melainkan kecelakaan semata-mata.

Pengembara II tetap mengatakan bahawa perlu dikenalpasti segala yang lebih utama dan penting. Bukan semua perkara yang memeritkan itu adalah ilmu. Perlu diletakkan sesuatu itu wajar pada tempatnya. Jika sesuatu itu adalah sumber utama, maka di ataslah tempatnya. Jika tidak, selayaknya di bawah atau kalau perlu dibuang sahaja agak tidak menjadi racun dalam kehidupan.

Dan kini, kedua-duanya insan ini berada di hadapan saya. Masing-masing saling bercakaran pendirian. Menyatakan masing-masing berada di tempat yang benar. Saya terus ditengah-tengah. Dalam perhitungan masih berterusan. Saya terus memerhati sahaja. Dan pada satu tika itu, saya menarik tangan pengembara II dan berlalu pergi. Saat saya pergi meninggalkan Pengembara I dalam keadaan terpingga-pingga, saya berkata kepadanya :


"SAYA TIDAK AKAN MENJADI PENGUTIP SAMPAH".....