Jumaat, 22 Januari 2010

KONSEP & KONTEKS

Sewaktu saya dan Lutfi bersosial menuju ke kedai buku tempoh hari, persoalan konsep dan konteks ini terselit dalam perbualan kami. Perbualan kami mengenai konsep dan konteks ini mungkin agak cetek kerana hanya lontaran pandangan peribadi antara kami. Namun, perihal itu menarik hati saya untuk dibawa ke alam fikir.

Memahami sesuatu perkara yang mudah sebenarnya sukar. Konsep dan konteks. Dua perkara yang mudah. Saya kira semua orang boleh bercakap tentang perkara tersebut. Namun, sejauh mana untuk memahami dua perkara ini dengan lebih jelas dan faham, itulah yang menjadi masalah bagi saya.

Kadangkala saya juga berpusing dan keliru dengan konsep dan konteks. Bila dita'akul dengan lebih cermat, banyak persoalan yang timbul. Apakah sebenarnya konsep? Konteks pula bagaimana? Adakah sifatnya bersepadu? Perlukah dibezakan? Yang mana akan datang dahulu? Yang mana harus menjadi sumber utama? Adakah konsep akan mengalami transformasi menjadi konteks dalam beberapa hal?

Betulkah semua perkara akan akan menjadi konsep? Sesuatu idea atau pengamatan yang terbentuk secara fizikal dalam ruangan minda mampu menjadi konsep dan terus menjadi pegangan kepada kerangka tersebut. Namun masih ada yang menjadi tanda tanya, bagaimanakah pula dengan sifat konsep itu sendiri, adakah objektif, subjektif, relatif atau mutlak? Bolehkah berdiri dengan megah tentang sesuatu konsep sahaja?

Begitu juga dengan konteks. Dalam erti kata yang mudah, konteks merujuk kepada sesuatu latar belakang atau keadaan yang mampu dihubungkaitkan dengan sesuatu yang perkara. Memahami konteks bukanlah juga perkara yang mudah. Malah tidak boleh langsung mengetepikan perihal sosiobudaya dan aspek etnografi.

Perihal konteks juga terlalu luas dan lebar. Bolehkah disempitkan konteks dalam menghubungkaitkan dengan sesuatu konsep? jika demikian, adakah akan lahir diskriminasi atau bias dalam menerapkan konsep terhadap sesuatu konteks? Jadi perlukah melihat konteks dahulu barulah berbicara tentang konsep?

Melihat ke dalam diri, saya melihat diri hanyut dan berpusing-pusing dalam arus konsep dan konteks yang menggila. Saya masih dalam proses membetulkan kerangka pemikiran melalui pembacaan dan pena'akulan kendiri. Saya harap suatu hari proses ini akan meneguhkan kerangka pemikiran saya dan membantu saya untuk terus berfikir dengan lebih jelas serta teliti. Saya juga berharap mampu menghasilkan buah fikiran yang matang lagi enak dinikmati oleh insan lain.

Sebelum saya akhiri entri ini, tiba-tiba terlintas dalam fikiran saya, Siapakah yang mencipta konsep dan konteks ini? Dan saya terus berfikir, berfikir dan berfikir...

Rabu, 20 Januari 2010

HEBAHAN MAKLUMAT


Wacana Pemikiran dan Pembinaan Ummah I

Tema:

Gerakan Tajdid dan Pemikiran Najdiyuun

anjuran bersama:

Pendaftaran adalah PERCUMA – [TEMPAT TERHAD - SILA DAFTAR UNTUK HADIR]

Tarikh: 24 Januari 2010 (Ahad)

Masa: 08.00 pagi - 06.00 petang.

Tempat: Main Auditorium UIA, Gombak, Selangor.

BERTUKAR KE DEWAN YANG LEBIH BESAR:

DEWAN SERBAGUNA MASJID WILAYAH,

JALAN DUTA, KUALA LUMPUR

Untuk maklumat lanjut sila hubungi

Sdr. Iskandar 016-386-3361

Sdr Wan Burhan 016-3956497

ATURCARA

08.00-08.30 Pendaftaran

08.30-09.00 Bacaan al-Qur`an, Selawat dan Ucapan Aluan

09.00-09.30 Majlis Perasmian

09.30-10.00 Kudapan

10.00-01.00

1.TAJUK: MENILAI SECARA ’ILMIYAH MENGENAI PERANAN ‘ABDUL WAHHAB SEBAGAI MUJADDID-MUSLIH.

PEMBENTANG: Al-Fadhil Syaikh (Dr) Muhammad ‘Uthman El-Muhammady, Felo Amat Utama, ISTAC, KL.

2.TAJUK: MELIHAT SEMULA DOKTRIN DAN GERAKAN MUHAMMAD BIN ‘ABDUL WAHHAB AL-NAJDI: SUATU ANALISIS KRITIKAL

PEMBENTANG: Al-Fadhil Al-Ustaz Dr Fakhruddin Mukti, Pensyarah Jab. Usuluddin dan Falsafah, Akademi Pengajian Islam UM

01.00-02.15 Solat Dan Makan Tengahari

02.15-04.30

3. TAJUK: WACANA RELIGIO-INTELEKTUAL NAJDIYYUN: PRO DAN KONTRA TERHADAP PERANANNYA PADA TAMADDUN UMMAH.

PEMBENTANG: Al- Fadhil Dr. Asmadi Muhammad Na‘im, Pensyarah Sekolah Perdaganagan, UUM, Sintok.

4. TAJUK: PEMIKIRAN ALIRAN NAJDIYYUN DALAM MENGHADAPI PEMIKIRAN PASCA-MODERNISME: SATU PENGAMATAN.

PEMBENTANG: Al-Fadhil Syaikh (Dr) Muhammad ‘Uthman El-Muhammady, Felo Amat Utama, ISTAC, KL.

04.30-05.00 Resolusi Dan Majlis Penutup

05.00-06.00 Solat dan Kudapan.




Isnin, 18 Januari 2010

KERUSI DAN SEBUAH PERTANYAAN


Sabtu malam yang lepas, saya dan seorang rakan makan di sebuah restoran di Bangi. Kami di minta oleh pelayan restoran untuk duduk di meja yang agak panjang walaupun kami hanya berdua. Meja tersebut sepatutnya dipenuhi dengan mereka yang datang dalam kumpulan yang ramai.

Sedang kami sedang makan dan rancak berbual, tiba-tiba seorang budak lelaki datang ke meja kami dan bertanya kepada saya, "Bang, ada orang duduk tak?" sambil tangannya memegang kerusi. Saya cuma diam dan menggelengkan kepala. Kemudian lelaki tersebut terus pergi bersama kerusi yang di pegangnya tadi.

Saya memandang rakan dengan muka yang agak kehairanan. Kawan saya terus mengaju tanya "Mengapa kau ni?". Saya pun menjawab, "Kau ada nampak sesiapa ke duduk di atas kerusi yang ditanya oleh budak tadi? Aku rasa aku tak nampak sesiapa pun duduk atas kerusi tadi. Takkan dia akan tanya kalau dia pun tak nampak ada orang duduk di situ? Kalau dah tau tak ada orang kenapa dia tanya ada orang ke tak duduk di situ."

Dalam pada itu, saya terus berfikir, adakah cara dia bertanya soalan yang salah? Jadi apakah yang betulnya? Biasa saja saya jumpa keadaan ini di mana-mana kedai makan yang saya hadiri, tetapi kali ini pertanyaan budak itu mengajak saya berfikir.

Kawan saya tergelak panjang dan berkata itulah budaya masyarakat Melayu. Selepas itu dia menambah, "Barangkali budak tadi nampak makhluk lain agaknya." Kami terus menikmati makan malam dalam waktu hujan yang lebat sambil memerhati di kerusi lain yang masih kosong, takut-takut ada yang menyertai makan malam bersama kami.

hehehe...

Jumaat, 8 Januari 2010

KEPUTUSAN MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN TERHADAP PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH

Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Mengenai Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah

Bil. Muzakarah : Kali Ke-82
Tarikh : 5 Hingga 7 Mei 2008
Tempat : Holiday Villa Hotel & Suites
Alor Star Kedah

1) Ulasan/Hujah

i. Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang Kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu oknum daripada akidah triniti. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang Kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.

ii. Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh, Elohim dan juga Yhwh.

iii. Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian.

iv. Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.

v. Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaannya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.

vi. Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.

vii. Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama Kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama.

viii. Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.

ix. Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri supaya kesucian agama dan akidah umat Islam dapat dipertahankan.

x. Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan kepada akidah dan kesucian agama Islam.

xi. Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.
xii. Larangan terhadap penggunaan kalimah Allah ini telah diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 16 Mei 1986 yang memutuskan empat (4) perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan penggunaannya oleh bukan Islam. Pada masa ini terdapat 10 buah negeri telah memperuntukan larangan penggunaan kalimah Allah dalam Jadual kepada Enakmen Kawalan Dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan yang masih dalam proses menggubal Enakmen ini.


2) Keputusan

i. Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.

ii. Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

sumber : http://drasmadinet.blogspot.com/