Isnin, 19 Julai 2010

BUKU


Kedudukan Ilmu dalam Kesusasteraan
Teori dan Praktis
Penyunting : Prof. Dr. Ungku Maimunah Mohd. Tahir
Harga
Rm 60.00 - Kulit Keras
Rm 40.00 - Kulit Lembut
Boleh di dapati di ATMA, UKM.

Rangsangsari buku Kedudukan Ilmu dalam Kesusasteraan: Teori dan Praktis :

"Islam dan Barat - dua tradisi penulisan dengan konsep ilmu masing-masing - jelas memainkan peranan penting dalam kegiatan sastera di Malaysia. Kehadiran dua tradisi besar ini mengundang beberapa persoalan pokok yang memerlukan penjelasan. Antara yang terpenting : bagaimanakah didamaikan keyakinan Islam yang mentauhidkan Allah SWT itu dengan teori-teori Barat, khususnya yang terkini, yang menolak aspek kerohanian dan kewujudan Ilahi? Adaka tulisan kreatif dan kritikan kita memperlihatkan kepekaan terhadap perkara-perkara penting ini: dan jika ya, bagaimanakah kepekaan tersebut diperlihatkan dalam tulisan yang dihasilkan? Atau, adakah perkara ini dianggap tidak relevan dan oleh itu tidak perlu dipertimbangkan dalam penghasilan tulisan? Atau mungkinkah fahaman dan teori Barat ini dimanfaatkan dengan menjadikan Islam sebagai rujukan asas dalam menentukan kesesuaiannya? Bagaimana ini dapat dilaksanakan cuba ditangani dalam buku ini, degan menjelaskan seberapa terang yang mungkin kedudukan kedua-dua tradisi itu dan sejauh mana kedua-duanya boleh bertemu dalam kedua-dua tradisi itu dan aspek-aspek tertentu. Buku ini mengajak pembaca memikirkan dengan mendalam persoalan ini, terutama sekali dalam kalangan ahli akademik pengkritik sastera dan para sasterawan."

2 ulasan:

kak ila berkata...

assalamualaikum.
wah, hebatnya saudara mengulas buku. tidak ramai yg mampu menjadi pengulas atau pengkritik. jelaslah, mengarang buku lebih mudah dari mengkritik atau mengulas.
tahniah

Blog27999 berkata...

Did you know there is a 12 word phrase you can say to your man... that will induce intense feelings of love and impulsive attractiveness for you deep inside his chest?

Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, please and care for you with his entire heart...

12 Words Who Trigger A Man's Desire Instinct

This impulse is so hardwired into a man's genetics that it will drive him to work harder than ever before to make your relationship the best part of both of your lives.

Matter of fact, triggering this all-powerful impulse is absolutely essential to achieving the best ever relationship with your man that once you send your man one of the "Secret Signals"...

...You will soon find him open his heart and soul for you in a way he haven't expressed before and he will distinguish you as the one and only woman in the world who has ever truly understood him.