Khamis, 17 Jun 2010

BUKAN NASIB BRO!!!

Musim bola sepak sudah bermula dengan temasya Piala Dunia yang sedang berlangsung kini. Jelasnya mendapat perhatian yang melangit dari segenap masyarakat tanpa mengira kelas. Yang jelas, saya bukanlah penggemar aktiviti bola sepak sebagai sukan kegemaran malah saya juga tidak pandai bermain bola sepak. Sekadar memenuhi tuntutan atau pelawaan rakan-rakan dan saya manfaatkan untuk berjumpa rakan-rakan yang terkadang lama tidak berjumpa lantaran kesibukan kerja harian.

Sejak dahulu lagi bila bersantai dalam kalangan rakan-rakan yang begitu ramai menjadi "jurulatih luar padang" dan ada kategori "encik tahu" (gelaran bagi individu yang serba tahu), saya hanya mendiamkan diri kerana "mereka" mempunyai fakta dan maklumat yang banyak berbanding saya. Lebih eloklah saya diamkan diri sahaja dan mendengar analisis serta hujah "mereka". Seronok juga bila mendengar cara mereka menganalisis dan yang paling tidak seronok ada yang bergaduh hingga tidak bertegur sapa lagi hanya kerana tidak sependapat!!!

Selalunya "mereka" menumpukan analisis pada percaturan strategi, kekuatan dan kebolehupayaan pemain dan pelbagai faktor lain seperti pengadil, cuaca, fizikal padang, fizikal bola dan lain-lain. Pelbagai hujah dan idea tentang corak permainan yang menentukan menang kalah sesebuah pasukan. Tetapi sering sahaja saya dengar hujah tentang "NASIB". Saya tergelak juga apabila "mereka" telah puas meneliti dan menganalisis akhirnya hujah mereka tersungkur lalu tersimpul pada erti kata "NASIB".

Pada perkiraan saya, "mereka" mungkin silap. Istilah "NASIB"tidak boleh digunapakai dalam hujah mereka sebenarnya. Betulkan menang kalah sesuatu pasukan disebabkan "NASIB"? Saya kira tiada kena mengena dengan nasib. Semua perkara yang berlaku dalam permainan bola sepak iti sudah diaturkan. Jika ada jurulatih sesebuah pasukan yang kalah atau seri mengatakan bahawa nasib tidak menyebelahi mereka, saya kira itu kenyataan yang tidak berasas dan lemah.

Sebelum perlawanan dimulakan, jurulatih sudah pasti mengatur taktik terlebih dahulu. Terpulanglah mahu menyerang atau bertahan, itu mengikut kebijaksanaan jurulatih yang tahu akan kekuatan pasukannya. Strategi juga diatur. Siapa yang perlu masuk terlebih dahulu dan siapa sebagai gantian. Semua ini sudah dicermati oleh jurulatih terlebih dahulu sebelum pasukannya turun ke padang. Bolehkah ini dikatakan "NASIB"?

Pastinya corak permainan menentukan menang kalah sesuatu pasukan. Corak permainan pula ditentukan oleh pemain. Pemain sudah tentu tahu peranan dan posisi mereka masing-masing diikut dengan strategi yang telah diaturkan oleh jurulatih mereka. Jika mahukan corak permainan yang bermutu, strategi bijak, dan akhirnya kemenangan, perlulah kesepaduan jurulatih dan pemain. dan kemenangan juga bukan "NASIB".

Pemain bola sepak yang turun ke padang semuanya terlatih. Bukan mereka yang baru sepak bola dua tiga hari. Mereka sudah diajar dengan teknik bermain dengan betul dan menjalani latihan dengan giat. Jadi, penyerang sudah belajar bagaimana mahu menjaringkan gol! Dan kalau mereka gagal memanfaatkan peluang di hadapan gol, itu bukan "NASIB", itu kesalahan penyerang itu sendiri. Begitu juga dengan pemain yang berada di posisi yang lain.

Bola sepak adalah permainan yang memerlukan teknik dan taktik. Kalau kesalahan mahu diletakkan pada sesuatu pasukan. Lihatlah pada teknik dan taktik, bukan "NASIB". Kepada "mereka", terimalah hakikat bahawa kemenangan dan kekalahan sesuatu pasukan itu BUKAN NASIB. Dan tiba-tiba saya teringat kata-kata Dr Roselan, lebih kurang begini, "sekarang ini ramai orang tak tahu malu, sarung jersi pasukan, menjerit macam apa, tetapi bila suruh menyepak bola, semuanya kaki bangku". Saya akan masih tertawa biarpun piala dunia akan terus bersilih ganti mengingatkan kata-kata itu.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Look at the way my partner Wesley Virgin's report begins in this SHOCKING AND CONTROVERSIAL video.

You see, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he unveiled hidden, "mind control" tactics that the government and others used to get whatever they want.

These are the EXACT same SECRETS tons of celebrities (notably those who "come out of nothing") and the greatest business people used to become wealthy and successful.

You probably know how you use less than 10% of your brain.

That's because most of your brain's power is UNTAPPED.

Perhaps this expression has even occurred INSIDE your very own mind... as it did in my good friend Wesley Virgin's mind about 7 years ago, while riding an unlicensed, beat-up garbage bucket of a vehicle with a suspended driver's license and $3 on his banking card.

"I'm absolutely fed up with going through life check to check! When will I finally succeed?"

You've been a part of those those thoughts, isn't it right?

Your very own success story is going to start. All you have to do is in YOURSELF.

CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S SECRETS