Ahad, 27 Jun 2010

KESETARAAN, KESAMAAN, EQUALITY

Wacana kesetaraan dan kesamaan sudah menjadi fenomena yang menggila. Ramai yang memekik dan menjerit dalam apa sahaja ruang tiada kira bertulis atau lisan dalam mencari erti kesamaan dan kesetaraan. Tidak kira dari golongan profesional berjangkit ke masyarakat awam. Dari pelbagai aspek semuanya disentuh tidak kira jasmaniyah dan rohaniyah. Semuanya perlu setara dan "balance".

Kadang kala ada yang terperangkap dengan kuantiti, semuanya mahu sama. Contohnya bilangan golongan lelaki dan perempuan yang masuk ke IPTA harus sama. Tiada boleh terkurang mana-mana pihak. Barulah "balance" kononnya. Ada juga yang tersangkut dalam perhitungan hak (pemilihan). Semuanya harus berkadar rata. Dalam hal femenisme, pertikaian hak ini sangat jelas melangit bumi.

Dahulu selalu bertanya, adakah kita semua manusia sama? Tiadakah perbezaan kita antara manusia ini?
Saya ingin berkongsi perihal kesetaraan dan kesamaan ini dengan satu peristiwa yang pernah di alami sendiri oleh Prof. Syed Muhammad Naquib. Kita mungkin boleh menangkap sesuatu dari peristiwa itu dan menghubungkaitkan ma'na adil yang sememangnya berkait rapat dengan kesetaraan dan kesamaan.

Beliau berkata :

Saya teringat pada kira-kira tahun 1968 begitu, waktu saya menjadi Dekan Fakulti Sastera Universiti Malaya, ada demonstrasi yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa. Pimpinannya bukan Muslim. Demonstrasi itu telah menimbulkan masalah dan saya diminta supaya tolong menyelesaikannya. Masalah itu timbul asal usulnya daripada Fakulti Ekonomi. Suatu hari ada pelajar datang dengan motosikal. Dia meletakkan motosikalnya di tempat parking lot kereta profeso. Apabila profesor itu datang, dia lihat motosikalnya telah disingkir jauh. Dia marah. Dia ambil batu lalu dicalarkannya kereta itu. Apabila profesor keluar dan melihat keretanya begitu, dia marah, siapa yang buat ini? Jadi, akhirnya masalah itu melarat-larat sehingga ramai pelajar jadi marah, sampai mereka buat demonstrasi.

Apabila saya diminta tolong menyelesaikan masalah itu, saya panggil wakil persatuan. pelajar itu pun datang ke bilik saya. Dia datang itu pun dengan cara yang garang sedikit. Hisap rokok. Saya kata, "Jangan hisap rokok." Dia tak mhu ikut. Akhirnya saya terpaksa jadi macam sarjan mejar, dan dengan gaya perintah saya kata " Stop smoking. Put it down." Dengan cara seperti itu dia terperanjat sikit, dia berhenti merokok. "Sit down." saya perintah lagi. Dia duduk, tetapi dia angkat kaki sebelah. saya kata, "Put your foot down." Dia ikut. Lepas itu saya pun bertanya kepadanya sebab-sebabnya. Dia berkata, "Are we not equal?" Saya mengatakan, "Who told you that we are equal?" Dia berkata, "That's what we are taught."

Jadi ini, yang salah itu siapa? Profesor-profesor itu yang mengajar mereka begitu. Saya diam. Lepas itu saya berkata lagi, "No. We are not all equal. That's all wrong teaching." "Oh, no." jawabnya. "We are all equal. We are all human being ..." dan macam-macam lagi, "So why can't i put my motorcycle there?" Saya katakan, "No, we are not equal. I'll prove it now. Now you take my place, you become the Dean of Art, and let me get your book, I'll attend your lectures. You give my lectures." Dia teragak-agak. saya berkata lagi, "Do it now!" Akhirnya dia berkata, "No Sir, I can't do that." "Ha, therefore we are not equal," kata saya.


Jelas bahawa tiada sama tahap peringkat seseorang manusia itu. Walaupun kisah atas ini bersandarkan kepada jawatan, tetapi hal kesetaraan dan kesamaan tidak mungkin sama sesama manusia. Mustahil akan sama sahaja semua status manusia ini. Dan di sisi Islam, orang yang paling bertaqwa itu tinggi darjatnya berbanding dengan mereka yang banyak melakukan kefasadan.

Dari segi biologi mungkin terdapat persamaan, tetapi tahap ukuran manusia ini bukan pada hal tersebut. Sedangkan tanda yang terdapat pada ibu jari setiap individu juga berbeza, inikan pula tahap ketaqwaan jika dibandingkan. Sebabnya itu golongan ulama' dan ilmuwan yang berlandaskan pada kebenaran dalam Islam itu terletak jauh di atas hierarkinya dengan masyarakat biasa.

Prof. Syed Naquib Al-Attas juga pernah mejelaskan bahawa dalam pemikiran orang yang tidak bertamadun pun terdapat beberapa hierarki. Boleh selak halaman 211 pada buku yang ditulis oleh Prof. Wan Moh Nor dalam Falsafah dan Amalan Pendidikan Prof. Naquib. Oleh itu, konsep adil itu penting difahami sebagai asas pemikiran. Barulah hasilnya pada tempat yang benar.

Dalam dunia sastera, hal keseteraan dan kesamaan ini sangat dekat, dalam erti kata wacana femenisme. Kadangkala kasihan melihat "mereka" yang tiada betul-betul memahami apakah yang dijunjung dalam erti faham femenisme itu. Macam "trend" pula. Tiada pula memahami hujung pakal, ditebuk pula ditengah-tengah. Kemudian digunapaki sebagai kaedah satu disiplin kajian dan dijaja dengan bangganya. Lebih memalukan dihidangkan sebagai santapan kuliah. Hasilnya seperti yang kita boleh lihat daripada peristiwa di atas tadi.

Dalam Islam sudah jelas tentang hal ini. 'Perbezaan' dan 'Pembezaan" dua perkara yang terlentang lebar jurangnya. Kita sedia maklum terdapat perbezaan yang hakiki secara jasmaniyah antara lelaki dan perempuan. Islam mengakui perkara ini tetapi tiada pula dalam faham Islam itu membeza-bezakan antara lelaki dan perempuan hingga menurunkan taraf mana-mana pihak.

Janganlah menjadi seperti ketam mengajar anak-anaknya berjalan. Mudah-mudahan, satu hari dibukakan jalan agar "kelompok" ini dapat belajar bagaimana berjalan "lurus" dan mengajar anak-anaknya dengan baik.

1 ulasan:

Blogger berkata...

Do you realize there is a 12 word sentence you can communicate to your partner... that will induce deep emotions of love and instinctual attractiveness to you buried inside his heart?

That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, treasure and protect you with all his heart...

12 Words That Fuel A Man's Desire Impulse

This impulse is so built-in to a man's mind that it will drive him to try harder than before to take care of you.

In fact, fueling this dominant impulse is absolutely essential to achieving the best possible relationship with your man that the moment you send your man a "Secret Signal"...

...You'll soon find him open his soul and mind for you in such a way he's never expressed before and he will see you as the only woman in the galaxy who has ever truly tempted him.