Ahad, 27 Disember 2009

DUA PENGEMBARA DAN PENGUTIP SAMPAH

Alkisah, terdapat dua orang pengembara yang membanting usaha untuk ke dunia Barat demi mahu keluar dari kelompok manusia yang tertutup mindanya di kampungnya yang jauh terpencil. Tujuannya tiadalah berbeza. Mengembara melihat dunia luar dan mencari sesuatu yang baru dalam kehidupan sebagai bekal bagi mengharungi masa depan. Mereka meninggalkan janji untuk mengubah fikiran masing-masing ke arah yang lebih baik sebelum berangkat.

Tiadalah tersangka oleh mereka bahawa dunia Barat sememangnya menjanjikan sesuatu yang di luar dugaan mereka. Pelbagai perkara datang dan pergi. Mereka diuji dengan dugaan yang maha dahsyat. Kelekaan terhadap duniawi. Kealpaan yang pada akar umbi. Soal pujuk rayu yang menggugahkan jiwa. Kelicikan manusia dengan penuh daya helah. Kerakusan kuasa menindas dan sebagainya.

Pengembara I menyatakan dia sangat seronok dengan pengalaman hidup begitu. Dia belajar banyak perkara menerusi pengalamannya. Pengalaman yang begitulah dikatakan kehidupan yang sebenarnya. Melalui pengalaman itulah dia menyatakan dia memperolehi ilmu. Lalu dia menulis sesuatu sebagai perkongsian kepada khalayak. Segala pengalaman perit yang dialaminya dijadikan sebagai rempah utama dalam menghasilkan tulisannya. Maka terhasillah, tulisan yang menjadi bacaan khalayak.

Dia sedar masyarakat di sekelilingnya sudah dicandui oleh budaya hedonisme. Jika terlalu didaktik maka dia tidak akan dapat memancing minat masyarakat untuk membaca tulisannya. Oleh itu dia memilih untuk mengajar sambil berhibur. Itu cara yang difikirnya layak untuk masyarakatnya.

Berbeza dengan pengembara II, dia merasakan apa yang dialaminya bersama dengan pengembara I itu sebagai kekeliruan yang hadir dalam kalangan masyarakat Barat. Lalu dia tidak akan mudah menerima apa yang dilihatnya sebagai pengalaman kehidupan apatah lagi menanggapi hal demikina sebagai ilmu pengetahuan. Dia menolak kehidupan masyarakat Barat yang rata-rata langsung memilih hiburan sebagai pelepasan tekanan kepada kehidupan. Kebebasan yang menjadi pegangan dunia Barat sememangnya tiada langsung membawa kepada hikmah melainkan kecelakaan semata-mata.

Pengembara II tetap mengatakan bahawa perlu dikenalpasti segala yang lebih utama dan penting. Bukan semua perkara yang memeritkan itu adalah ilmu. Perlu diletakkan sesuatu itu wajar pada tempatnya. Jika sesuatu itu adalah sumber utama, maka di ataslah tempatnya. Jika tidak, selayaknya di bawah atau kalau perlu dibuang sahaja agak tidak menjadi racun dalam kehidupan.

Dan kini, kedua-duanya insan ini berada di hadapan saya. Masing-masing saling bercakaran pendirian. Menyatakan masing-masing berada di tempat yang benar. Saya terus ditengah-tengah. Dalam perhitungan masih berterusan. Saya terus memerhati sahaja. Dan pada satu tika itu, saya menarik tangan pengembara II dan berlalu pergi. Saat saya pergi meninggalkan Pengembara I dalam keadaan terpingga-pingga, saya berkata kepadanya :


"SAYA TIDAK AKAN MENJADI PENGUTIP SAMPAH".....


1 ulasan:

zeticome berkata...

teringat akan kata2x papa satu ketika dulu : "tgk org kutip sampah tu, nak jadik mcm tu?kalau tak nak, belajar rajin2x.." .. ;)