Khamis, 22 Disember 2011

MADAH DAN NASIHAT ZA'BA


Maka berbicaralah akan Za'ba :

"Isi dan gaya bahasa yang didapati pada karangan-karangan ini saya sedari ialah isi dan gaya bahasa yang sudah lapuk dan basi pada ukuran "Pujangga-pujangga" Muda kita daripada angkatan baharu sekarang. Tetapi itu tidaklah menjadi hal kepada saya : kerana tiap-tiap sudah tua pengot tentulah tidak laku lagi kepada "Orang Muda" yang memang tabiatnya lekas terpesona oleh benda-benda yang baharu dan muda belia seperti dirinya pula. Walaupun begitu, ini ialah isi dan gaya kepunyaan saya, bukan meniru orang. Diharap mereka yang muda-muda ini akan bergiat mengadakan yang lebih baik lagi - yang tidak akan lapuk dan basi selama-lamanya walaupun apabila mereka sendiri telah tua dan sampai gilirannya mencapai taraf lapuk dan basi pula!

Bagaimanapun maka dengan segala sifat kekurangan dan kecacatan tulisan-tulisan ini mudah-mudahan akan ada juga guna dan faedahnya sebanyak sedikit didapati dari celah-celah lapuknya dan basinya itu, sekurang-kurangnya kepada mereka yang masih percaya akan pengajaran pantun :


Tikar pucuk tikar mengkuang
tempat menyembah Raja Melayu
ikan busuk jangan dibuang
buat perencah si daun kayu"

1 ulasan:

Unknown berkata...

Easy "water hack" burns 2 lbs OVERNIGHT

At least 160k men and women are utilizing a easy and secret "water hack" to drop 1-2lbs each and every night as they sleep.

It is effective and it works all the time.

Here's how you can do it yourself:

1) Go grab a drinking glass and fill it half glass

2) Proceed to learn this crazy HACK

and you'll become 1-2lbs lighter the next day!